Gezonde noten voor een betere snack

Noten kopen

 

Of je ze nu consumeert in boter, melk, gebakken producten, sauzen of gewoon uit de verpakking, het valt niet te ontkennen dat noten het hebben overgenomen als een van de meest populaire gezondheidsproducten, maar soms is het moeilijk om te weten welke noten kopen het meest gezond is. 

Niet alleen zijn noten buitengewoon veelzijdig, ze zijn ook een nutritionele krachtpatser. Ze bevatten hoge gehaltes aan onverzadigde vetzuren en kunnen helpen bij het verlagen van de lage dichtheid van lipoproteïnen (“slechte”) cholesterolniveaus, die beide kunnen helpen om de gezondheid van het hart te verbeteren. Naast gezonde vetten bevatten noten ook vezels, eiwitten en een verscheidenheid aan vitaminen en mineralen. Hieronder vind je de gezondste soorten noten, plus hun voedingswaarde en enkele suggesties om ze in je dagelijkse voeding op te nemen.

 

Amandelen zijn gemakkelijk verkrijgbaar

Amandelen zijn niet alleen een van de gemakkelijkst verkrijgbare noten om te snoepen, maar ook amandelmelk wordt vaak gebruikt voor mensen die gevoelig zijn voor zuivel. Amandelen zitten vol met voedingsstoffen zoals vezels, riboflavine en magnesium. Plus, een portie bevat meer dan 30 procent van de aanbevolen voedingswaarde voor vitamine E.

 

Braziliaanse noten verlagen je bloedsuiker

Paranoten zijn uniek, omdat ze zeer hoge niveaus van selenium bevatten. Selenium is een belangrijke voedingsstof voor het immuunsysteem, de reproductieve gezondheid en de stofwisseling. Het kan ook helpen om de bloedsuikerspiegel te verlagen, waardoor paranoten een goed tussendoortje zijn voor mensen met insulinegevoeligheid.

 

Cashewnoten zijn goed voor het hart

Cashewnoten bevatten minder vezels en eiwitten dan amandelen en pinda’s, maar zijn een goede bron van magnesium dat een belangrijke rol speelt bij de gezondheid van het hart, de gezondheid van de botten en het energieniveau. Voor degenen die proberen een veganistisch of vegetarisch dieet te volgen, zijn cashewnoten een uiterst veelzijdig ingrediënt. Door hun subtiele smaak en zachte textuur zijn ze een geweldige vervanger voor zuivelproducten.

 

Hazelnoten zijn een geweldig tussendoortje

Hazelnoten leveren een aanzienlijke dosis antioxidanten, waarbij de hoogste concentratie antioxidanten fenolverbindingen zijn. Deze verbindingen verminderen de ontsteking en het cholesterolgehalte in het bloed. Ze kunnen zelfs bescherming bieden tegen kanker en de gezondheid van het hart verbeteren. Ongezouten hazelnoten zijn een geweldig tussendoortje.

 

Pinda’s zijn geen echte noten

Pinda’s zijn technisch gezien geen noot, ze worden beschouwd als een peulvrucht, omdat ze niet aan bomen groeien, maar om het kort te houden neem ik ze op in deze lijst van de gezondste soorten noten. Ze bevatten meer eiwit, net als andere peulvruchten zoals linzen en erwten, met een eiwitgehalte van ongeveer 22-30 procent van hun calorieën. Ze bevatten ook hoge gehaltes aan biotine, goed voor haar, huid, nagels en tijdens de zwangerschap, evenals koper, niacine en foliumzuur.

Naast de bovenvermelde soorten zijn zowel pecannoten, pistachenoten, walnoten, enz. goed voor de gezondheid en hebben ze elk hun specifieke kwaliteiten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *